De forsømte akelejer

Jeg skriver forsømt, fordi de desværre har været lidt glemt her hos os.... Jeg var for en del år siden totalt bidt af denne gamle staude, der stammer fra Nordamerika, og jeg såede forskellige og meget spændende sorter og arter, men siden har jeg desværre forsømt dem - smidt ud, foræret væk og ladet dem gro til i ukrudt. Peter kalder mig for tornadoen, for når jeg skal have ryddet op - ude som inde - ryger der en masse ud, og senere tænker jeg på, hvor der mon er blevet af alle de dejlige ting/stauder? :-)) Jeg må i gang med at så igen - jeg kan næsten ikke undvære denne skønne staude, der er så anvendelig.

Aquilegia 'Woodside Variegated' - fyldte lilla blomster med gulbroget løv.
Det er som nævnt en gammel staude og har været populær siden 1850'erne og fra det tidspunkt nævnt i havebøger. Dengang hed den i øvrigt akkeleje med to k'er.

Akelejer (Aquilegia) passer sig selv - er nemme at så (og de selvsår sig!) og er så fine til vasen også.














Lyserød 'Nora Barlow'


Aquilegia 'Ruby Port'


Aquilegia saximontana x jonesii - en helt lav akeleje, der er god til stenbedet



En af mine yndlinge - den lave akeleje med meget fint løv - Aquilegia viridiflora. Spreder sig meget langsomt.


Aguilegia 'Sunburst Ruby' - med gulligt løv

En meget speciel akeleje er denne Aquilegia skinneri, der har meget fint løv og spreder sig meget langsomt. Løvet visner delvist ned efter blomstring. Den er nævnt i en del gamle havebøger og betegnes dengang som en fortræffelig haveplante.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene