Nye høns på matriklen!

Så fik vi endelig købt flere høns. Vi havde kun tre tilbage - en gul Orpington, en Australorp (sort Orpington) og en Dorking, men i går fik vi hentet 6 stk. Australorps, der er fra 2010, så de er endnu ikke fuldt udvokset.

De bliver store - kæmpestore. Rolige og snakkesalige høns. Bente, som vi har i forvejen, snakker og snakker, og hun kan tale 36 sprog :-)

De får alle navne, men det fortæller de os først, når vi lærer dem at kende ;-) Men én hedder i hvert fald Meta ;-)


De 6 nytilflyttere....


Vi skulle egentlig have de gule Orpington, men de blev solgt, lige inden vi ringede :-) Men de sorte er helt sikkert også smukke. Alle vore høns er kælehøns, så de bliver ikke slagtet. De går frit ude - dog i hønsegård, når vi ikke er hjemme.


Bente, en sort Orpington, som er en af de tre høns, vi havde i forvejen. Hun er STOR!


Skønt at støvbade i bedene :-) Ellers vil jeg sige, at vi ikke har problemer med hønsene, når de går frit.
De skraber en smule, men knækker ikke planter osv.

11 kommentarer:

  1. Åh - kommer helt til at savne vores tidligere høns. Havde gule Orpington, der også gik frit om dagen og også havde navne, men jeg havde ikke 'nerver' til, at Mikkel Ræv også kom på besøg i dagtiden.
    Så de resterende blev foræret væk til en stor hønsegård.
    ØV!
    Mange hilsner

    SvarSlet
  2. Kære Karen,

    vi har også altid haft en del gule Orpington, men har så kun én nu.

    Jeg kan godt forstå, du kommer til at savne dem... Vi ser heldigvis ikke ræven hos os, men det skyldes måske også, at vi har katte, der går rundt - og heste også, og rævene bryder sig vel ikke om den uro (?).

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  3. Jeg kunne godt lide Bente :O)
    Lægger de æg? (dumt spørgsmål - men jeg våger det alligevel)

    SvarSlet
  4. Ja, Bente er en god høne ;-)

    Det er ikke et dumt spørgsmål, for næsten alle de Orpington, vi har haft, har lagt få æg, men ja, disse Australorps lægger æg næsten hver dag, men kun i sæsonen (ligesom andre racehøns). Dvs. når det begynder at blive lyst, lægger de æg igen.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  5. Tillykke med hønsene, de er smukke! Efter at have været inkarneret Orpington-fan fik jeg 12 daggamle kyllinger sidste sommer - af racen Australorps ligesom dine blot den blå slags. Og dem er jeg rigtig glad for. Hanen i kuldet har vokset sig stor og flot, og hønsene lægger mange æg. Og så lige lidt om det med æglægning om vinteren. V.h.a. en pære i loftet + en "timer" sluttet til lyset i hønsehuset, forlænges dagen, så hønsene året rundt får en dagsdosis lys på 8 timer. Så lægger de æg hele vinteren. Tricket består i, at hønsene kun æder, når det er lyst. Får de ikke lys nok om vinteren, æder de for lidt til at producere æg. Snyder man dem med ekstra lys, kan de slet ikke lade være med at lægge sig på reden ; )

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  6. Tak, Birgitte :-)

    Altså, jeg kan pludselig ikke huske, at du også har Australorps :-) Du har også andre, ikke?

    Der fulgte også en hane med, men vi vil ikke have hane - har aldrig haft det. De var ellers fantastisk flotte - hold da op, de var store!

    Ja, det er rigtigt det med lyset - det så jeg egentlig også i en udsendelse af 'Bonderøven'. Vi spiser dog næsten ingen æg, så de bliver altid foræret væk. Det er kun, fordi vi synes, det er så hyggeligt med høns, at vi har dem :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. Jo, jeg har stadig et par racer mere og søger med lys og lygte efter Araucana og Fransk Maran, som ville fuldende flokken. Så, hvis nogen skulle kende nogen, der har dem - så sig endelig til!

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  8. Kære MArlene,
    Jeg har overhovedet ikke forstand på høns, men jeg syntes de er rigtig flotte - farve spillet i de sorte fjer:-)
    Gid jeg boede hvor der var lidt længere til naboerne, så ville jeg osse have høns. Rigtig idyllisk er det, bare ikke når ræven kommer forbi. Tillykke med dem!
    Mange hilsner Gro

    SvarSlet
  9. Kære,

    Birgitte; jeg håber, du finder de to racer. Jeg skal nok holde øje :-)

    Gro; Tak :-) Du kan jo godt have høns i villahaver også, tror jeg da. Bare du ikke har en hane, der larmer :-) Så du forresten mit spørgsmål til dig på din blog?

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Kære Marlene - STORT tillykke med de flotte høns. Jeg kender racen og de er fantastiske på alle måder.

    SvarSlet
  11. Kære Flora.

    Tak :-)

    Ja, det er rolige høns, og der har ikke været nogle kampe. De er allerede faldet til og går selv ind i huset om aftenen :-)

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene