Kender du dem?

Jeg har valgt at vise to stauder, der blomstrer nu... stauder, jeg ikke rigtigt ser så mange steder.

Den første er den skønne skærmblomst - bjørnerod - Meum athamanticum. Skærmblomster bliver mere og mere eftertragtede, og man må ofte ty til både ukrudt og krydderurter for at få disse skønheder i haven ;-)


Bjørnerod


Og bjørneroden er netop en krydderurt, der kan bruges som dild - på fisk, i krydderurtesalt, på smørrebrød osv. Smagen er dog ikke den samme. Den har en let eftersmag af karry, synes jeg.




Den har det smukkeste løv (har du lagt mærke til, at skærm-planter altid har det) - let og yndefuldt. Højden er 30-40 cm.




En anden staude - en pæon art - Paeonia emodi - blomstrer nu med sine forholdsvist små blomster i forhold til resten af busken -  kan man vist godt kalde den. Den bliver ca. 120 cm høj og får et væld af enkle hvide blomster. En pæon, jeg ikke ville undvære, da løvet er lige så smukt som blomsten.


Paeonia emodi


20 kommentarer:

  1. Jep den kender jeg, jeg havde den med fra min tidligere have for snart 100 år siden. Bladene dufter så dejligt af gulerod. Super smuk pæon, bare jeg dog havde en større have:o)

    SvarSlet
  2. Bjørnerod er i sandhed en skønhed.
    Jeg vil også gerne have en større have.

    SvarSlet
  3. Ja Marlene skærmplanterne tilføjer haven en smuk dimension......og det er også lige nu de er på sit højeste i naturen....i hvertfald vild kørvel.....senere kommer vild gulerod og synet af grøftekanterne er betagende når de står i fuldt flor :0)

    Hold da fast hvor har din mor mange lækre tomater at byde på......vildt lækkert :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Ojdå! Kan man äta den? Det visste jag inte!
    Och ja då jag fyllde 40 i Fredags.
    Pionen var jättefin!!!!
    LindaLunda/som inte kan logga in.

    SvarSlet
  5. Jeg vil gerne have en bjørnerod. Jeg forelskede mig i den sidste år, da jeg var på plantemarked på Museumsgården Karensminde ved Grindsted. Den stod i et stort staudebed foran stuehuset, og bedet var anlagt som et gammeldags staudebed, så jeg går ud fra, at det er en gammel haveplante.
    Men jeg har endnu ikke stødt på den i handlen, men har heller ikke ledt efter den endnu. Det kommer helt sikkert ;-)

    SvarSlet
  6. Bjørnerod er en super flot plante. Jeg har den i haven og synes, det er virkelig fint, at du stiller skarpt på netop den! Pæonen er bare flot : )

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  7. Tak for jeres kommentarer :-) Dejligt at læse, at I kender bjørneroden :-)

    Dorthe, ja, jeg nyder også grøftekanterne :-)

    Linda, ja, den kan spises :-)

    Ina, nå, jeg så den ikke engang på Karensminde sidste år, hvor vi deltog i markedet. Men jeg har den jo til salg ;-)

    Rigtig dejlig dag til jer alle :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Hej Marlene

    Nej desværre kender jeg ikke Bjørnerod - min tanke faldt straks på Bjørnklo, men jeg læste videre og må sige, at det virkelig er en fin skærmplante.

    Pæonen sker smuk ud - du har ret, rigtig fint løv.

    Knus
    Mette

    SvarSlet
  9. Kære Mette,

    tak ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Hej Marlene.
    Kender ikke bjørnerod - men ser en del hvide blomster i grøftekanten - gad vide hvad "de" hedder?
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  11. Kære Marlene

    Jeg kendte ikke, bjørnerod. Kan godt se den er smuk, men jeg har vist fået indre problemer med hvide skærmblomster, efter flere års kamp med skvalderkål, som der var meget store mængder af, da jeg købte huset .....og ja, haven. Og jeg kæmper stadig. - Paeonia emodi, er da bare så smuk!!! :-)

    SvarSlet
  12. Ja jeg er super glad for min bjørnerod. Den står i rosen bedet med mine Rosa 'Summer Song'
    Men jeg anede ikke at man kan spise den. Det skal prøves!

    SvarSlet
  13. Kære,

    Hanne Bente, mener du vild gulerod?

    Flora, ha, ha, tænkte næsten på at nævne skvalderkålen i indlægget - for ja, de har da fine hvide skærmblomster ;-) Og jeg kæmper også!

    Mysticia, hvor sjovt, du også har den i haven :-) Ja, vi har lige brugt den i salaten her til aften.

    Rigtig god aften til jer :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  14. Den kendte jeg ikke, men den er da fin! Pæonen er også skøn - tror endnu ikke, jeg har set en pæon, der ikke faldt i min smag..

    SvarSlet
  15. Hej Marlene.
    Jeg har lige kigget på nettet, det må være vild gulerod.
    Når der kommer lidt flere forskellige blomster i grøftekanter,laver jeg en buket og sætter ind.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  16. Kære,

    Anette, nej, pæoner er svære ikke at holde af ;-)

    Hanne Bente, det lyder godt :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  17. Kære Marlene,

    pæonen er skøn, men bjørneroden er endnu skønnere. Jeg er forelsket IGEN:o) Hvor har den vidunderlige plante dog været hele mit liv????

    Jeg har en kæmpe svaghed for skærmblomster. Sikke et løv, den har. Den kan jeg simpelthen ikke leve uden.

    Kommer I til Vildsund Plantemarked iår? Hvis det er tilfældet, kan vi måske lave en fræk aftale om, at du vil tage den med til mig?

    Håbefulde og meget forelskede hilsner
    TANTE GRØN

    SvarSlet
  18. Kære Tante Grøn,

    Hi, hi, ja, sådan havde jeg det også, da jeg opdagede bjørneroden for år tilbage. Det var da løvet, jeg blev helt og aldeles forelsket i :-)

    Jeg må sige, at jeg også har en svaghed for skærmblomster - kan slet ikke få nok af dem. Det startede nok, da jeg læste Anne Justs bog 'Haven i Hune'.

    Vi kommer desværre ikke til Vildsund - der er lidt for langt at køre, når vi bor hernede på Fyn ;-) Men ellers et dejligt marked - vi var med det første år.

    Rigtig dejlig dag :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  19. Kære Fristerinde:o)

    Så er bjørneroden + lidt andet blomsterguf bestilt hos dig:o) Glæder mig til at modtage mine nye havebeboere.

    Synd vi må undvære jer til plantemarked i Vilsund, men kan godt forstå, at der er lige rigeligt langt at køre.

    Jeg er så glad for at du også er vild med skærmblomster, for det giver mig håb om, at der måske af og til vil komme en spændende dejlighed til salg hos dig. Jeg far f.eks ledt i flere år efter den pyrenæiske baldrian, lundgylden etc etc etc.

    Sød mis, hende Kat-inka:o) Og ja, let the flowershow begin. Vi er bare SÅ klar. Har ventet et helt langt år, ikke?

    Hav en rigtig dejlig weekend og håber I nyder det grønne efterår. 8 graders "varme" her til aften....brbrrrrrrr!!

    Kærlige weekendhilsner fra TANTE SKÆRMBLOMST

    SvarSlet
  20. Kære Tante Grøn eller Tante Skærmblomst,

    tak for din ordre :-)

    Pyrenæisk baldrian - hmm... den lyder ellers spændende. Den må jeg lige lede efter.

    Ja, jeg er altid på udkig efter skærmblomster. Har også en kvan - spansk kvan - til salg her i sensommeren - eller måske om en måneds tid. Den får smukke store skærmblomster og er meget stiv i væksten.

    Jo, vi har i den grad ventet!!!!

    Ja, det er godt nok blevet ret koldt lige pludselig, og her på Fyn blæser og blæser det hver dag!

    Rigtig dejlig weekend :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene