De vanvittige purpursolhatte - del 2

Så kommer der lidt flere billeder af de smukke purpursolhatte... jeg kan se på det hele, at der også kommer en del 3, for jeg vil gerne vise flest mulige sorter - også nogle af dem, som jeg ikke selv har.

Lige nu blomstrer også de to grønne sorter 'Green Envy' og 'Green Jewel'. De er efter min mening de smukkeste, da den grønne farver passer ind overalt, og så er de suveræne i buketter.


'Green Jewel' i hidsigt selskab i form af den smukke
solbrud 'Sahin's Early Flowerer'


'Green Envy', der i modsætning til 'Green Jewel' bliver mere og mere rød,
når blomsten ældes.

'Sunrise' var en af de første hybrider, der kom frem; den er gul i udspring, men bliver mere cremegul, når den er helt udsprunget.


'Sunrise'

Der findes en del af de orange enkle typer - de fleste er kendetegnende ved, at de skifter farve fra gul til orange til pinkrød, men andre forbliver også orange som f.eks. 'Art's Pride'.


'Art's Pride'



'Hot Summer'


'Sundown' bliver hurtigt pinkrød.


En sort, som jeg havde i sortimentet for omkring 3-4 år siden, var 'Raspberry Tart'. Jeg har selv én plante, og den er uden sammenligning. Det skyldes, at den er meget lav - måske 30-40 cm og har en mørkpink farve, som ingen af de andre pink sorter har. Det er en, jeg vil have i sortimentet igen til næste år - jeg nyder den virkelig, og den har overvintret fint alle årene.



'Raspberry Tart'


'Merlot' - en kraftig sort med vinrøde stilke.


'Raspberry Truffle' - en ny sort fra 2010. Den starter med at være laksefarvet,
men skifter hurtigt  til en gammelrosa tone. Også meget anderledes end
de øvrige farver, man ser.


'Elton Knight' bliver ikke så høj - måske 40-50 cm.


Jeg har ikke selv mange hvide purpursolhatte og lige nu ingen i sortimentet, men der findes mange smukke - har haft 'Fragrant Angel', 'Jade', 'Purity', 'Alaska' og 'Avanlanche'.



'Alaska'

Den fyldte sort - og meget kraftigt voksende - 'Milkshake' har hvide hoveder, når blomsten ældes. Ellers minder den en smule om 'Coconut Lime'.





Og igen husk! Echinacea skal placeres solrigt og veldrænet.... Skrøner om, at de er umulige at overvintre, kan jeg slet ikke forstå, da jeg nu har haft dem i mange år, og denne vinter havde vi barfrost, som ingen stauder bryder sig om, i ca. 2 uger fra minus 14 til minus 18 (så nej, der er ikke varmere på Fyn om vinteren! ;-) ), og det har de overlevet fint :-)))

Flere billeder om et par dage......













12 kommentarer:

  1. Kære Marlene
    Med alle de skønne solhatte er det næsten oplagt at samle. `Sunrise´ har jeg haft, og jeg husker den som dén, der dufter. I hvert fald var det en rigtig biblomst, som jeg gerne vil plante igen.
    Kh Birgitte

    SvarSlet
  2. ....manien vil ingen ende tage - og fristelserne er store :0) Er ikke så begejstret for din ferielukning da turen formegentlig snart går forbi - alt efter vind og vejr *SMILER*

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  3. Her er solhatte der er mere efter min stil, jeg har svært ved at forlige mig med de dobbelte og andre spøjse. Alaska er fantastisk smuk og jeg ønsker mig også Sunrise igen som nok gik til gr. tæt placering. Det er desuden en fantastisk staude fordi den ikke behøver opbinding og ikke mindst gr. Frøstandene.
    Et stort bed med masser af solhatte må være fantastisk:)

    SvarSlet
  4. Hej Marlene

    Jeg er også ramt af en gal solhat er lige nu oppe op 15 forskellige har lige købt raspberry truffel, harvest moon og fatal attraction.
    Lider lidt af samlemani når jeg syntes en planter er skøn må jeg eje en masse af samme slags der kan være liljer, dagliljer, pæoener, iris geranier og dahliaer som i år kom op på 44 forskellige.Godt jeg har en rimelig stor have når man ikke ejer begrænsningen kunst.

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  5. Du er ude på at friste, er du...!!! Og det lykkedes, skal jeg hilse og sige :o) Det er altså en fantastisk plante, men ligesom Lisbeth holder jeg nu mest af de enkelte, men det betyder jo ikke at jeg smider de dobbelte ud som jeg er "kommet til" at købe. ;o) Jeg tror jeg sender dig et billede af den chokoladefarvede solhat jeg har haft et par år, men som desværre er gået til. Du sagde engang at du ikke kendte den og det er jo en fejl... - eller også er det slet ikke en solhat!!
    Fortsat god dag til dig :o)

    SvarSlet
  6. Jeg købte en af dig sidste år, jeg tror det er "Merlot", og den står meget smukt i år på trods af frosten. Jeg vendet nok tilbage efter flere kan jeg se på det hele. Der findes godt nok mange smukke.
    God sommer fra et andet sted på Nordfyn

    SvarSlet
  7. Ihhhhh Marlene, det billede af din ´merlot`, total drømmende, skønt, men der er "uhyggeligt" mange fine :)

    SvarSlet
  8. Jamen du godeste, jeg anede ikke at der var så mange forskellige.... Hot Summer - er vist min favorit blandt dem du har vist i dag.

    SvarSlet
  9. Åh, hvor har du mange skønne, Jeg har de tre af dem: Green jewell, Sunrise og Sundown. Men jeg er også blevet grebet af solhatte-manien, så der flytter nye ind hvert år, og Raspberry Truffle kunne godt være en af dem ;-)
    Glæder mig til del 3.

    SvarSlet
  10. Tak for jeres kommentarer :-)

    Kære,

    Birgitte, jeg har vist slet ikke lagt mærke til, at 'Sunrise' dufter - det må jeg lige undersøge nærmere :-)

    Dorthe, du er altid velkommen - jeg har dog ikke mange ledige dage tilbage af ferien pga. ture, besøg hos familie og feriegæster....

    Lisbeth, som jeg skrev til Lene i det tidligere indlæg, så kan jeg måske godt forestille mig, at jeg selv bliver en smule træt af de fyldte. De kan måske godt blive lidt for meget - medmindre de står sammen med nogle lette stauder - f.eks. græsser (men det gør mine ikke).

    Helle, ja samlermani... det kender jeg godt! ;-) Det lyder imponerende med din samling af diverse stauder og dahlia :-) Gad godt se nogle billeder.

    Fru Friis, ja, mon ikke du bliver glad for de fyldte også ;-) Tak for tilsendte billede, som er af en solhat (Rudbeckia). Den er bare dejlig, og jeg vil se, om jeg kan finde den.

    Kirsten, dejligt, at den smukke 'Merlot' også har overvintret - hvor på Nordfyn bor du mon?

    Iben, tak, min ven :-)

    Sussi, jo, der findes virkelig mange, og der kommer nye hybrider til hvert år. 'Hot Summer' er også skøn - den skifter i farverne heletiden.

    Ina, spændende med dine solhatte :-) Mon du snart viser dem på bloggen?

    Rigtig dejlig aften :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  11. De er godt nok dejlige, solhattene. Dejlige stærke farver lige efter mit hovede :-)
    Jeg må virkelig have hovedet i blød, for at finde flere pladser til et par stykker mere. Det er bare svært at lade dem få så meget plads alene, når jeg kun har 684m2 ;-)
    Men indtil videre trives de stykker jeg har i krukker godt, så måske skal jeg den vej. Jeg har jo en stor kedelig terrasse, så krukker er der altid plads til.
    Har du nogle i krukker? Jeg synes de tørrer meget hurtigt ud og hænger med hovederne. Jeg har lige pottet den ene en potte op, for at prøve at give den vand nok.

    SvarSlet
  12. Kære Hanne,

    Jeg vil ikke anbefale at have dem i krukker, da de kan være sarte i krukker om vinteren - dér kan de let fryse til. Selvom vores potter står i drivhus (ikke alle, men purpursolhattene gør) om vinteren, er der hvert år et stort spild. Det er også derfor, at prisen på Echinacea er forholdsvist høj (plus ret høj indkøbspris).

    Så du må lige lægge hovedet mere i blød ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene