Vi høster igen - og "blogtræf"

Jeg har skrevet det før og skriver det igen - sikke en frodighed en have kan bryste sig af på denne tid af året.

Jeg har netop henkogt tomater igen og fik langt om længe lavet krydderurtesalt med masser af forskellige saftige krydderurter. Det er tilfredsstillende at lave det selv og fylde hylderne i spisekammeret op :-)



Denne tomat har jeg dog ikke brugt til henkogning. Jeg fik frøene fra
Praktisk Økoligi sidste år, da  vi deltog i  høstmarkedet hos Camilla Plum, og hun
kaldte den for 'Chai'. Den er helt klart mere velsmagende end andre cherrytomater
 - den smager faktisk af en kraftig ketchup - helt klart den bedste, jeg har haft til dato. 





Rød Ingrid Marie får næsten sorte æbler i det rette lys. 


Buketter bliver der stadig plukket til.






Ellers er det meget de gyldne farver, der maler havebilledet. Den smukke Rudbeckia 'Takao' nedenfor - som har en mere orange farve i varmt solskin - er jeg blevet rigtig glad for, da den er fyldt med små og lette blomster og har en tæt vækst. Jeg har byttet den med Helga fra Idehaven






Efterårsfaver i Tambours Have, Varde.


Sidst, men ikke mindst, havde jeg fornøjelsen at møde 3 bloggere i søndags på Glud Museum. Først Gitte fra Majas Arv, som dog tidligere i år har været nede på vores planteskole (Gitte, glemte at få billede af dig!), og senere kom Lisbeth fra Høneballehaven og Mette fra Mettes Have. Det var rigtigt dejligt at møde dem i virkeligheden - tak for snakken :-)


Mette og Lisbeth :-)





24 kommentarer:

  1. Du mødte faktisk også mig i lørdags :-)
    Jeg meldte bare ikke lige kulør og du havde lidt travlt da jeg kiggede dine planter :-)

    SvarSlet
  2. Er det rigtigt??? Jamen, øv da - ville gerne have snakket med dig :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  3. Sensommer er et hit! Desværre har jeg ikke så meget tid til at sylte og gemme til vinteren, men når jeg har, elsker jeg det. Den velsmagende cherrytomat har jeg skrevet mig bag øret. Den må jeg prøve til næste år.

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Hej

    Sikke en dejlig blog, den vil jeg kigge nærmere på.

    VH Dorte

    SvarSlet
  5. Jeg leder altid i 100 år efter dit kommentarfelt... men nu fandt jeg det :)

    De tomater lyder spændende. Dem vil jeg holde øje med. Vores tomat høst er katastrofal i år, så jeg kan ikke lægge nogle tomatbilleder på bloggen overhovedet :(

    Jeg kommer helt i ekstase over at se produkterne fra naturen blive forarbejdet og fyldt på små skønne glas. Henrik lavede æblegele her igår for første gang. Stoltheden lyste ud af ham som enhver anden husmor.

    SvarSlet
  6. Kære Marlene
    At have et spisekammer er fantastisk - at fylde det med egen høst er endnu mere fantastisk ; - ) Det ser godt ud, og det er dejligt at dele haveglæden med andre.
    Kh Birgitte

    SvarSlet
  7. ......hvor lækkert Marlene....jeg gad godt have et kig ind i dit spisekammer.....det bugner da efterhånden af lækkerier :0)

    Skønt med sådan et lille træf....det har ganske sikkert været hyggeligt at møde de skønne bloggere :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  8. Kære,

    Birgitte (Landliggeren), cherrytomaten var en, hun selv havde døbt - faktisk var det en tomat fra Netto, men jeg kan godt forstå, hun var vild med den - den er fantastisk ;-) Måske ses vi til næste år, så kan du få en plante (er i Køge til marked først i maj) :-)

    Dorte, tak skal du have og velkommen til :-)

    Frøskuffen - er vist ikke helt med ;-) Hvorfor leder du efter kommentarfeltet (det står jo altid nederst under indlæggene)?? ;-)) Du mener måske, at mine indlæg er så lange? ;-)

    Jeg synes, der er mange, som klager over tomathøsten i år. Vi har vores i det store drivhus, hvor der er noget varmere end i de små drivhuse, så det er nok derfor, vi har så mange.

    Uh, æblegelé, hvor sjovt, du nævner det! Jeg har tænkt på de sidste par dage, at jeg gerne vil prøve at lave netop æblegelé :-))) Jeg kan godt forstå, at han var stolt :-)

    Birgitte, ja, det er skønt - det er ligesom et urinstinkt at samle forråd ;-)

    Dorthe, ja, der er mange gode ting, men jeg måtte nu lige rydde grundigt op i det, så der kunne blive plads til alle de henkogte tomater ;-)

    Rigtig god aften til jer :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  9. Jeg tror, at det er fordi feltet med "You might also like: " kommer ind lige efter indlægget. Så tror dumme jeg, at jeg skal op og finde kommentarfeltet lige over indlægget, som det er på nogle blogge.

    SvarSlet
  10. Nåh ok på den måde ;-) For jeg har nemlig været inde og kode skriften større, så man bedre kunne se den ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  11. Mums!

    Og mums til buketterne, uhmm... Må simpelthen lige spørge. Billede nr 2 med buket, hvad er det for en fin skærmagtig blomst? Den i nederste i venstre hjørne. Uha den er skøn :)

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  12. Hej Marlene,
    Den cherrytomat ser lækker ud og dine buketter er skønne. Ja, jeg savner også at have drivhus, men regner med at komme stærkt tilbage næste år. Det kommer forhåbentlig et andet plantemarked næste år hvor du måske kan være heldig at få et billede af mig, ha ha:-)
    Tilbragte en dejlig søndag eftermiddag med at plante alt det jeg købte ved dig og de andre.

    Kh Gitte

    SvarSlet
  13. Hej Marlene
    Nej hvor har du været flittig, det må jeg sige.
    Det er nogle fine buketter, du har lavet.
    Og så har du taget et fint billede af et par glade havebloggere :-)

    SvarSlet
  14. Ja, hold da op hvor ser vi glade ud :-) Men det er vel sådan man ser ud, når man er haveglad og møder andre der har det på samme måde ;-) Hyggeligt.....

    God idé at lave urtesalt selv. Har du en god opskrift.... eller laver du bare en blanding alt efter humør??

    Dejlige blomster-billeder.

    Kh Mette

    SvarSlet
  15. Kære,

    Lisbeth, ja, dejligt billede af jer to glade bloggere :-)

    Mette, ja, det er nok sådan, man ser ud, men det gør jeg ikke på Lisbeths billede af mig - ha, ha - det burde egentlig forbydes at lægge sådan et dårligt billede på ;-))) Nå, hun kan jo ikke gøre for, at jeg havde valgt at se sur ud (koncentreret) lige netop dér ;-)

    Ja, jeg blander netop bare alt muligt og tørrer det i ovnen i en halv time på 100 grader. Min veninde tørrer dog aldrig den krydderurtesalt, hun laver, og det gør duften og smagen lidt kraftigere, men til gengæld klistrer det en smule.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  16. Kære,

    Anne Mette, tak ;-) det er skærmene fra bronzefennikelen, jeg har brugt i buketten :-)

    Gitte, ja, jeg må lige huske at få et billede af dig næste gang ;-) Tak for "tilmeldingen" til vores Facebook side.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  17. Suk, atter må jeg udvise misundelse over alle dine skønne tomater ;-) Næste år bliver de meget bedre hos mig!

    Høst af egne grøntsager og frugt og produktion af lækre, hjemmelavede ting giver mig altid sådan en følelse af rigdom :)

    Sikke nogle skønne buketter og fine høstfarver.

    SvarSlet
  18. Kære Achillea,

    ja, mon ikke det bliver bedre med tomaterne til næste år, når vi får en VARM sommer! ;-)

    Du har ret; det giver en følelse af rigdom, når man fylder op med lækre hjemmelavede ting.

    Rigtig dejlig dag :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  19. Hvor ser det mums ud, både grøntsager og blomster :-) Hvor er du altså flittig. Hvad bruger man egentlig urtesalt til? Urter har jeg nemlig lidt af, så måske skulle jeg forsøge mig :-)
    Og ja, det er helt klart de der lykkelige smil havebloggere får, når de møder ligesindede :-D

    SvarSlet
  20. Kære Hanne,

    Tak ;-) Urtesalt bruger man som almindelig salt. Når først man har fået urtesalt ind i køkkenet, kan man nærmest ikke bruge andet - jeg kan i hvert fald ikke. Det smager f.eks. himmelsk ovenpå tomatsalat :-)

    Rigtig dejlig dag :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  21. Hej Marlene.
    Sikke flittig du har været, og flotte billeder du viser.
    Ønsker dig en god aften.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlet
  22. Kære Hanne Bente,

    tusind tak og rigtig dejlig weekend :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  23. Det lyder som noget jeg kan finde ud af :-) Det må prøves. En perfekt værtindegave eller bare skønt en vinteraften hvor krydderurtebedet forlængst er væk under sneen. Tak for tippet.

    SvarSlet
  24. Kære Mette,

    ja, det er nemlig skønt at kunne give væk af det, man laver, og urtesalt er jo hurtigt at lave :-)

    Rigtig dejlig weekend til jer alle.

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene