Forsigtige forberedelser til haveweekend i september

For nogle uger siden drog Peter og jeg, Helle og Kim (Havegalleriet.dk) og Helle Nørby (byhellenoerby.com) fra Fyn til det idylliske Nordsjælland - Vedbæk. Vi skulle besøge min gode kollega og ven, Birgit Reimer, der ejer Caroline Mathildestiens Planteskole (nu www.storkenaeb.dk), fordi vi 4 kvinder sammen med Anne Stine fra Annestinestauder.dk, arrangerer en festlig haveweekend den 7-8. september. Og vi glæder os!

Se program og udstillere nedenfor!


Birgit Reimer
Dejlig dag med lækker brunch - tak Birgit!

Helle Nørby og Birgit

Birgit interesserer sig - udover de mange stauder - for køkkenhave, selvforsyning, høns osv. - ligesom vi andre også gør -, og det bærer haven og planteskolen præg af. Derfor var det oplagt, at vi fandt udstillere, der havde samme interesse, så det var det, vi ligesom arbejdede ud fra - udover det oplagte; stauder og haveudstyr.





Vi tror selv, det bliver en skøn og begivenhedsrig weekend. Der vil naturligvis være marked med salg af stauder, krydderurter, løg, lækkert haveudstyr, udsmykningssten, krukker i terracotta og cement, frugttræer og -buske, praktisk havetøj, kastanjehegn m.m. Pt.er vi 9-10 udstillere, og det er helt bevidst, at det ikke skal være et stort marked, men et hyggeligt marked med foredrag og demoer.

Der er åbent:

Lørdag den 7. september: kl. 10-17
Søndag den 8. september: kl. 10-16

Søndag kl. 13: Foredrag af Signe Wenneberg (der jo også har interesse i selvforsyning, høns osv.)

Entré: gratis

HUSK KONTANTER (ingen eller få tager mod dankort).

Program:

Lørdag:
Kl. 11: Anderledes/specielle stauder (herunder nyheder) - Marlene Muxoll (Staudefeen)
Kl. 12: Anvendelsesmulighed for belægningssten/udsmykningssten og spejlbassin - Helle Nørby (By Helle Nørby)
Kl. 13: Lær og hør om stiklingeformering - Peter Rygaard (Staudefeen)
Kl. 14: Græsser og selskabsplanter - Anne Stine Bruun (Anne Stine Stauder)
Kl. 15: Skyggebedet og dets planter - Hans-Henrik Källstrøm (Hillerød Staudegartneri)
Kl. 15.30: Hvilke storkenæb blomstrer længst og senest - selskabsplanter og placering i haven - Birgit Reimer (storkenaeb.dk/Caroline Mathildestiens Planteskole)

Søndag:
Kl. 11: Græsser og selskabsplanter - Anne Stine Bruun (Anne Stine Stauder)
Kl. 12: Skyggebedet og dets planter - Hans-Henrik Källstrøm (Hillerød Staudegartneri)
Kl. 13: Foredrag - Signe Wenneberg
Kl. 14: Anvendelsesmulighed for belægningssten/udsmykningssten og spejlbassin - Helle Nørby (By Helle Nørby)
Kl. 14.30: Hvilke storkenæb blomstrer længst og senest - selskabsplanter og placering i haven - Birgit Reimer (storkenaeb.dk/Caroline Mathildestiens Planteskole)





Udstillere/sælgere ud over os 5 kvinder/firmaer er:

Hillerød Staudeplanteskole
Marianne fra Kastanjehegn.dk
Rene Fleuron / plantestativer/staudestøttepinde i jern
Koustrup Forlag (bøgerne sælges af Martin, der også sælger blomsterløg)


Der vil være telt med café - kaffe, kage og vand. 

Håber, vi ses - mine egne kunder spørger ustandseligt, hvorfor jeg aldrig kommer til Sjælland - det gør jeg nu, og jeg har masser af skønne stauder med!! ;-)

Se det endelige program på vores hjemmesider og Facebook sider, når tiden nærmer sig. Tilmeld dig evt. som deltager her

God sommer :-)

'Ritausma'

Birgit elsker sine høns - de går ude i haven/planteskolen, når Birgit er der til at holde øje
med dem - og ræven!






26 kommentarer:

  1. Det ser ud til at blive et rigtigt godt program og et skønt marked.
    Det glæder jeg mig til :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt, hvis du kommer, Ina :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  2. Du kan lige tro vi ses, selvom sommeren gerne må gå langsomt - især nu hvor min ferie lige er begyndt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt, Lisbeth - glæder mig til at se dig igen :-)

      Peter har også ferie fra i dag, og den må heller ikke gå for hurtigt ;-)

      Rigtig god ferie!

      Kh. Marlene

      Slet
  3. Skønne billeder du fik taget, Marlene - og de der lækkerbrune høns har jeg selvfølgelig glemt hvad hed?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Helle - fik taget mange flere.

      Nej, det kan jeg heller ikke - vi må lige spørge Birgit.

      Ses i morgen :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  4. Hej. Hold da op, det lyder spændende. Det vil jeg se om jeg får mulighed for at komme til. Jeg bor i Nordjylland og har ikke bil, men når tiden nærmer sig må jeg lige se om det kan lade sig gøre. Jeg synes, det lyder rigtig interessant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Birgitte, jeg kan godt se, at det er en lang vej fra Nordjylland til Nordsjælland - måske var der andre bloggere fra Nordjylland, der gerne vil på tur derover? ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  5. Det ser virkelig godt ud! Et pragtfuldt sted og skønne høns. Jeg håber, I får den allerdejligste dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Birgitte (Hasholt) - lidt underligt, at du ikke denne gang er med til at arrangere ;-)

      Kh. marlene

      Slet
  6. Ja, jeg er vist en af plagerne :) Jeg satser på at vi kommer, der er sat kryds i kalenderen. Jeg glæder mig.

    Nu har ENDELIG jeg købt mig de nogle ByHelleNørby sten, Marlene, er det ikke skønt? Du kan se dem på min blog, hvis du har lyst - der er ikke kommentarpligt :)

    Og nu blomstrer Strawberry shortcake, skønt :)

    Kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anne Mette,

      jamen, dejligt, at du "plager" ;-) Og jeg glæder mig til at holde noget på Sjælland.

      Jo, tillykke med Helle Nørbys sten! Advarsel; they are addictive!! ;-)

      Min Strawberry Shortcake blomstrer også - den er altså en af de smukkeste, synes jeg.

      Kh. Marlene

      Slet
  7. Orv! Hvor godt! Det lyder rigtig spændende. Jeg har skrevet det ind i kalenderen. Og så lige to hurtige spørgsmål:

    1. Stilkene med blomsterknopper på 2 af mine solhatte fra sidste år hænger pludseligt med hovedet. Lige som roser, der er angrebet af rosenboreren. Kan det være den lede larve, som er på spil i mine solhatte?

    2. Billede nr. 6 med den lyserøde rose. Er det tilfældigvis Ritausma? Vi må da vide, hvad vi kigger på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nette,

      Det lyder godt - dejligt :-)

      1. Hmmm... faktisk ret underligt, at du spørger om dette, for for et par dage siden fik jeg en mail fra en af mine kunder om samme problem, og hendes planter var flere år gamle. Jeg svarede, at jeg ikke havde oplevet det før, og at jeg ville tro, det skyldtes vandmangel, MEN efterfølgende så jeg, at en af mine (flere år gamle) Echinacea (Irresistable) lider samme skæbne!!! Aner ikke, hvad det er - jeg har ikke hørt om sygdomme i Echinacea, og rødderne fejler intet (min kunde og jeg har begge checket), så der er ikke andet for, at jeg må holde øje med min egen plante og se, om den går helt ud, eller om det blot er et lille stykke af den :-/

      2. Jeg tænkte netop på, om det er Ritausma, som jeg selv har en lille hæk af, for ja, den ligner den nemlig. Spørger lige Birgit - hun er dog på ferie lige nu, så der går nok nogle dage, før du får svar ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
    2. Hej igen Nette.

      Jo, det er rosen 'Ritausma', siger Birgit.

      Kh. Marlene

      Slet
  8. Hej Marlene,
    Det er vist forbigået min opmærksomhed hvor det er henne???

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lene,

      det er hos Birgit i Vedbæk ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  9. Gad vide om Havegalleriet har rabarber-drivpotter med, nu hvor I endelig kommer i nærheden af mig :) :) - er netop kommet hjem fra havereje i England og er helt dårlig efter at eje en enkelt mere, af de skønne potter...... med to ialt, bliver det da næsten til en række - ik?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Sussi,

      jo, flere må der absolut til, og to bliver næsten til en række - det har du ret i ;-))

      OG - Helle tager faktisk en del med, fordi temaet denne weekend også er køkkenhave og selvforsyning.

      Kh. Marlene

      Slet
  10. Åhhh det lyder interessant at, du sådan kommer her over ;-)
    Så kan jeg måske bestille noget med ;-) Fortsat god ferie!
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Gro,

      Ja, du bestiller bare - jeg tager meget gerne med :-)

      Tak - og rigtig god ferie og sommer til dig :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  11. Jeg har haft det arrangement på huskelisten siden jeg læste første gang om det hos Birgit Reimer.
    Det vil jeg ikke gå glip af at opleve.
    Jeg glæder mig rigtig meget - håber jeg kan finde en haveveninde at være sammen med, så vi rigtig kan blomsterhygge.
    Jeg kan allerede mærke at det bliver dyrt men dejligt :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Berit.

      Det lyder vel nok godt - jeg er glad for, du deltager :-) Husk du kan melde dig som deltager på vores (Staudefeens) Facebook side - regner med at lave et eller andet sjovt blandt deltagerne (på FB siden) ;-)

      Rigtig god sommer.

      Kh. Marlene

      Slet
  12. Yes! Det skal jeg være med til. Og jeg må vist også lige lave en forudbestilling inden................puha, der skal graves flere bede her til efteråret, jeg er sikker på gemalen allerede glæder sig. :o) Har tilmeldt mig på facebook siden og glæder mig til for en gangs skyld at komme til et havearrangement uden selv at skulle bruge al tiden i min egen lille bod.:o)
    Mange hilsner

    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt, Trine - kan se, at du har tilmeldt dig :-) Til I andre; man skal ikke tilmeldes dagen - det er blot mig, der laver lidt sjov (lodtrækning) blandt de personer, der har tilmeldt sig som "deltager" (besøgende) til weekenden på min Facebook side.

      Glæder mig til at møde dig, Trine!

      Kh. Marlene

      Slet
  13. Dejlig og informativ blog! Denne type information får uddannelse og har ekspertise i at plante Hillerød, Nordsjælland, og slå forskellige typer græs.
    Hvis du vil vide om Beplantning Hillerød, Nordsjælland så kan du klikke her.
    Tak fordi du delte.

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene