Har du husket at sætte hvidløg?

Det kan nås endnu. Faktisk er det ifølge en lokal (fynsk) hvidløgekspert, der gennem årene har afprøvet utallige sorter, en fordel, hvis de (i år) først sættes nu, og det skyldes vores milde vejr netop i år. Han frygtede en smule, at de hvidløg, der allerede er sat, vil gå i stok, fordi de er fremme med de grønne toppe alt for tidligt. Det passer mig fint, for jeg har først nu for en uges tid siden fået dem sat.




Jeg har købt sættehvidløget 'Cledor', som skulle være fortrinlig til langtidsopbevaring, og det tæller selvfølgelig også, hvis jeg er så heldig at høste mange til næste år. 




Hvidløgsfeddene er på fotoet nedenfor sat i mønster i et højbed med god, luftig og næringsrig jord. Der er tilsyneladende lidt uenighed om, hvorvidt hvidløg skal have næringsrig eller næringsfattig jord; jeg vil sige næringsrig, da de i min køkkenhave sidste år blev sat i næsten ren hestemøg, og løgene blev ret store. 




Mange haveejere vælger at sætte fed fra hvidløg, der er købt i supermarkedet. Det har jeg også prøvet - mange gange endda. Men de blev aldrig rigtigt store og løb nemt i stok. Så i år - og sidste år - blev det til sætteløg og nogle store flotte hvidløg (fed), som jeg fik foræret fra forskellige kanter. Det gav gevinst. Jeg håber så på, at de bliver endnu større til næste år :-)

I foråret købte jeg i Tyskland sorten 'Rosé de Lautre' (Allium sativum) - et lyserødt hvidløg - og et russisk med sortsnavnet 'Cesnok' (Allium sativum ssp. ophioscorodon). Sorten 'Elefant'(Allium ampeloprasum) har jeg også - spændende, om det bliver så stort, som de viser på diverse billeder! 

De er tilsyneladende endnu ikke blevet til det helt store, men jeg må indrømme, at jeg ikke har haft dem gravet op, så kender ikke størrelsen på dem. De bliver dog snart flyttet til mit nye højbeds-område, så mon ikke de når at blive store til foråret? :-) 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene