Køkkenhavens juletræ

Jeg har været svært glad for min palmekål i år. Og den er blevet brugt. Og kigget på. For smuk er den jo, som den står dér og ligner et minijuletræ. Af samme grund er den blevet moderne som krukkeplante op til jul - for de der gerne vil have det lidt anderledes.





Palmekål, Brassica oleracea 'Lacinato', er en gammel køkkenurt, der også var brugt og kendt i 1800-tallet. Den kan tåle frost som almindelig grønkål, men kan godt få et lidt brunligt skær, hvis det fryser meget.

Den er også god i køkkenet, hvor du kan snitte og lynstege den sammen med andre grøntsager eller bruge den som omslag til diverse ruller - på billedet ses med hummus. Bladene skal da først blancheres, vrides for væske og tørres. Og så er palmekål jo supersund!!




Jeg plejer at forspire palmekål og udplante småplanterne omkring maj. Og så passer de ellers sig selv :-)






5 kommentarer:

  1. Dit indlæg får mig til at mindes 1800 tallets brug af kålstokke som juletræer blandt landets fattige. Det egner en traditionel grønkål sig dog nok bedre til end palmekål.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, Marie, det er også rigtigt :-) Mange mennesker brugte grønkålen som juletræ dengang, ja :-)

      Rigtig glædelig jul :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  2. ak, her vil faunaen ikke lade mine kålplanter være, er det ikke larver så er det snudebiller.... og nu har vi fået dræbersnegle i år..... så kål har jeg opgivet - men de ER meget smukke... også som potteplanter her til vinter

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved egentlig ikke, hvorfor kållarverne ikke går i mine palmekål. Eller... der var i sensommeren nogle få larver på undersiden af bladene, men de, larverne, åd ikke af bladene. Men ellers kunne du jo lægge net/fiberdug over.

      Rigtig glædelig jul :-)

      Kh. Marlene

      Slet
  3. Hej. Det var da en god idé at forspire palmekål. Den gør sig også godt i staudebedet. Det har jeg prøvet og syntes den passede fint ind. :)

    SvarSlet

Dejligt, at du giver dig tid til at skrive en kommentar - tak :-)

ALLE kan skrive en kommentar - har du ikke en af de nævnte konti, vælger du bare "Anonym" eller "Navn" (har du ikke en webadresse, lader du feltet stå tomt).

Husk at tilmelde dig svar via email (nederst), da jeg altid besvarer din kommentar og ofte stiller spørgsmål :-) (dette er kun muligt, hvis du er logget ind på en af de nævnte konti).

Alle gæstebloggere får videresendt din kommentar.

Mange hilsner

Marlene